Taky k vám do třídy přišel letos nový spolužák nebo spolužačka? A jak jste se k němu chovali, když přišel poprvé do vaší třídy? Učitelka ho posadila za tebou do lavice, protože jsi jediný, kdo ji měl volnou a ty místo srdečného podání ruky jsi se od něho začal odhýbat? Tak takhle je to špatně.
Mnozí z nás si možná nového spolužáka nebo spolužačku představují jako svůj ideál. Když nám učitel oznámí, že k nám přibude nový kluk nebo holka, hned si mnozí začneme představovat jaký asi bude. Bude pěkný či škaredý, hloupý nebo chytrý, nafoukaný či skromný, malý nebo velký a za kým si sedne? To nikdo neví, proto všichni napjatě očekávají den, kdy k nim nový spolužák přijde poprvé.
Konečně je tady, za pár minut přijde do třídy. A už je tu! ‚Cože? Takový malý rozcuchaný blonďáček? Tohle, že má být on? Vypadá tak na deset, tak co dělá u nás v sedmičce? Jen doufám, že ho učitelka neposadí za mnou!‘ Tak tohle se možná honí některým z nás hlavou, když konečně uvidíme nového kluka.
‚Nebo k nám do třídy může přijít taky holka a jak ta asi bude vypadat? Bude to fajnovka a holka pro každou srandu nebo to bude nafoukaná šprtka, co chodí jenom v džínech pod pupkem a v ramínkovém triku? Nebo to bude hvězda, bude cvičit aerobic a tancovat hip-hop? To nikdo neví, proto všichni čekají na den, kdy nová spolužačka přijde poprvé.
Už je tady! Jé, vypadá to na super holčinu, ještě fajnovější než jsem si ji představovala, ta musí sedět se mnou, a určitě je taky chytrá a někdy mi poradí.‘
Určitě by si všichni přáli, aby k nim do třídy přišla nebo přišel nějaký super spolužák, či spolužačka, ale ne vždy to tak je. Ale pozor! První dojem nemusí být vždy rozhodující! Co když se z malého, blonďatého chudáčka vyklube, chytrý a přívětivý spolužák? A co když se z na první pohled fajnové, chytré krásky vyklube hloupá, nafoukaná holka, co chodí s klukama za školu kouřit?
Vždy, když přijde do třídy nový žák nebo žákyně, tak učitel, který by s ním měl do první hodiny přijít, by ho měl dětem představit a děti by se měly představit zase svému novému spolužákovi a přijmout ho do svého kolektivu. Mohly by ho také třeba provést školou, pokud už to neudělal někdo z učitelů a hlavně, neměli by se mu hned posmívat nebo se od něho odklánět, když se jim na první pohled nelíbí.
Můžeme se také zkusit vcítit do kůže našeho nového spolužáka, představit si, jak bychom se cítili my, kdybychom šli do nového kolektivu my. Určitě bychom chtěli, aby se k nám noví spolužáci chovali slušně a přívětivě a aby nás přijali do svého kolektivu. Víte, stále platí zásada: jak chcete, aby se ostatní chovali k vám, tak se chovejte i vy k nim! A ještě jedno, nikoho většinou nezaujme naše předvádění se, ať už se předvádíme před novým spolužákem, nebo on se předvádí před námi!
A tak přeji hlavně vám, kteří přecházíte na novou školu, aby jste dobře zapadli mezi své nové spolužáky a vy, mezi které přijde někdo nový, buďte k němu vlídní a neodstrkujte ho od sebe.